Länkstig

CFK-forskare populära i media

Publicerad

Forskningen som bedrivs på Centrum för konsumtionsvetenskap har ofta intresse för en bredare allmänhet och tas därför också ofta upp i media. Den senaste tiden har två CFK-forskare, Magdalena Petersson McIntyre och Ulrika Holmberg, varit särskilt synliga i tidningar, radio och på webben.



Bohusläningen har intervjuat dem båda om konsumtionsmönster, genus och jämställdhet, publicerat den 8 mars. 
Skönhetsideal och modebloggar var temat då Magdalena Petersson MacIntyre intervjuades i P4 Dalarna den 7 mars. En artikel i Göteborgs-Posten den 2 april tog upp anställdas känslor för sitt arbete och utgick från Magdalenas senaste bok Att älska sitt jobb. Boken uppmärksammades för övrigt också av Fria Tidningar den 7 februari. På Nationella sekretariatet för genusforsknings hemsida har Magdalena intervjuats om företagens använder feministisk paketering i reklam, s.k. femvertising.

Ulrika Holmberg medverkade den 22 mars i Morgon i P4 Göteborg, där hon talade om plastpåsar, som har en stor miljöpåverkan, vilket har gjort att det införts regler för att begränsa användningen.
Retail House är en Shopper Marketing byrå, som anordnar forskarfrukostar för aktörer inom handeln. Den 31 mars föreläste Ulrika Holmberg på temat Kundens digitala beteende vid matinköp, en föreläsning som går att se på webben.