Helene Brembeck ledamot i Kronofogdens vetenskapliga råd

Helene Brembeck, professor vid Centrum för konsumtionsvetenskap, har blivit utsedd till ledamot i Kronofogdens nybildade vetenskapliga råd.

Rådet har bildats då Kronofogden ska bedriva forskning om ekonomisk trygghet. Forskningen ska dels bedrivas i samarbete med Lunds universitet och dels av externa forskare som ska kunna ansöka om forskningsmedel hos myndigheten. Rådets främsta uppgift är att bedöma den vetenskapliga kvaliteten i ansökningarna och föreslå vilka som ska beviljas bidrag. Första utlysningen av medel sker under 2013.

Ordförande för rådet är Tapio Salonen, professor vid Malmö högskola. Övriga ledamöter är Annina Persson, Örebro universitet; Matthew Lindquist, Stockholms universitet; Evy Gunnarsson, Stockholms universitet; Richard Ahlström, Malmö högskola och Måns Svensson Lunds universitet.

Läs mer på Kronofogdens webbplats (öppnas i nytt fönster)