Boksläpp, mingel och seminarium om konsumtion

Centrum för konsumtionsforskning anordnade den 22 november ett seminarium där Helene Brembecks konsumtionsforskning stod i fokus.

I samband med seminariet var det också boksläpp av boken, ”Konsumtionskultur-innebörder och praktiker”- en vän bok till Helene Brembeck.
Under eftermiddagen hölls flera föreläsningar där bland annat de som skrivit i boken berättade om sina kapitel.

Eivind Jacobsen, Instituttdirektør SIFO, OsloMet – storbyuniversitetet, Professor Mika Pantzar, Consumer Research Centre, University of Helsinki. Och i mitten Professor Helene Brembeck.

Redaktörer för vänboken är Niklas Sörum, Barbro Johansson och Magdalena Petersson McIntyre.

Centrum för konsumtionsforskning passade också på att avtacka Helene Brembeck, professor i etnologi, som varit verksam vid Göteborgs universitet sedan 1984 och nu går i pension.

Lena Hansson, forskare vid Centrum för Konsumtionsforskning i Göteborg med en av föreläsarna, Karin Salomonsson vid Lunds universitet, som presenterade sitt kapitel under eftermidagen.

På Centrum för Konsumtionsforsknings webb kan du läsa mer om seminariet: Konsumtionsforskning signerad Professor Helene Brembeck