Personlighet och internetanvändning - hur hänger det ihop?

På tisdag den 23 juni släpps SOM-institutets nya rapport, Fragment. John Magnus Roos, forskare i psykologi på CFK, bidrar med ett kapitel om personlighet och internetanvändning. Personlighetsdragen öppenhet, lathet, utåtriktning och fientlighet har mätts och ställts i relation till användandet av olika internetfunktioner. – Resultaten är överraskande, säger John Magnus Roos.

Medförfattare till kapitlet är Oscar Westlund, forskare på institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Rapporten innehåller bidrag från över 50 forskare och bygger på nya analyser av 2014 års nationella SOM-undersökning. Rapporten presenteras på en presskonferens den 23 juni klockan 9:30. Efter presskonferensen kommer boken att finnas tillgänglig på www.som.gu.se. Då kommer även en längre artikel om John Magnus Roos studie finnas tillgänglig här på www.cfk.gu.se.