Kunskapslunch: Kan man organisera fram social hållbarhet?

Älvstaden är ett begrepp som syftar på central mark nära vattnet i Göteborg där massor med bostäder och arbetsplatser ska byggas under de kommande åren. Det är också en vision. Enligt visionen om Älvstaden ska den vara både miljömässigt och socialt hållbar. Ett fokusområde är att motverka segregation. Men kan bostadområden på attraktiv central mark nära vattnet bli annat än segregerade?

jpg" alt="" />

Sara Brorström är forskare på Gothenburg Research Institute vid Handelshögskolan och har sedan 2011 följt arbetet med visionen. Hon har bland annat sett hur staden försöker skapa en organisation där hållbarhetsfrågorna kan få plats. Men kan man organisera fram hållbarhet?

DATUM: 2 Mars 2016
TID: 12:15-13:00 (men kom en stund innan så att du hinner köpa lunch!)
PLATS: Göteborgsrummet i restaurang Handelsrätten, entréplan, Handelshögskolan, Vasagatan 1

Om Kunskapslunch - matnyttig kunskap i lunchformat!

Under ett antal tillfällen under året kommer vi att bjuda in till Kunskapslunch, där utvalda forskare presenterar sina fynd kopplat till deras senaste forskning. Det är en möjlighet för dig att lära dig mer om spännande och aktuella ämnen, att ta del av inte bara en till många delar ytlig mediebild utan gå mer på djupet av ett aktuellt ämne som intresserar dig. Vi hoppas det kan bli ett extra trevligt tillfälle att ta del av en bit av skolans hjärta - forskningen!

Lunchkonceptet

Under tiden du fyller på hjärnkontoret med ny kunskap behöver din mage också bli mätt och belåten.

För att göra det så smidigt som möjligt för dig som besökare så har vi dukat upp en soppbuffé på plats. Till denna behöver du en biljett, som du enkelt införskaffar genom att ta vägen förbi snabbkassan vid ingången till restaurang Handelsrätten. Soppbuffén består av två olika sorters soppa och kostar 50 kr inklusive bröd och smör. Det finns också möjlighet att köpa dig en av dagens tre rätter som alternativ till soppa. Vill du äta medhavd mat går det självklart också bra. Vi ses på kunskapslunchen!