Länkstig

Intervjuad om vegansmink och lyx

Publicerad

Magdalena Petersson McIntyre, docent och forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap, har intervjuats av tidningen Daisy Beauty om trenden med veganskt smink, samt om vilken roll lyxkonsumtion fyller för konsumenter.

I en artikel tar tidningen upp att allt mer smink på hyllorna marknadsförs som veganskt. Beror detta på en ökad medvetenhet och kommer det att växa sig starkare, eller är det en trend bland många andra? Det senare tror Magdalena Petersson McIntyre.

"Typiskt för samtiden är att det finns många olika trender samtidigt och att de ofta är motsägelsefulla. Det finns många nischade produkter som riktar in sig på en viss målgrupp. Allt finns samtidigt. När allting finns blir det också viktigare att sticka ut, att nå fram till konsumenter på butikshyllan. Ett visst och tydligt budskap om att en produkt exempelvis är tillverkad på ett visst sätt eller innehåller, alternativt saknar, vissa ingredienser kan vara en sådan metod, och veganprodukter är en sådan trend som kanske vare sig är särskilt stor eller liten. Den finns, men många andra produkter finns också", säger Magdalena Petersson McIntyre till tidningen.

Att veganskt smink trendar just nu kan i stället ses som ett symptom på en mer underliggande strömmning i samhället som handlar om att konsumenter ska lösa propblem med hjälp av att konsumera produkter.

"Vi möts ständigt av budskap om att ingredienser i kosmetika kan vara farliga eller onyttiga och vi kan känna att vi gör en insats genom att konsumera bättre alternativ som till exempel veganska produkter, men i själva verket är kanske det bästa alternativet att låta bli att konsumera överhuvudtaget. Det i sig speglar en slags trend om att konsumera som ett sätt att hantera oro i samhället. Det jag tror att vi kommer att få se i framtiden är i stället en fortsättning av många, nya produkter som erbjuder oss att lösa problem med hjälp av konsumtion."

I en annan artikel i Daisy Beauty intervjuas Magdalena Petersson McIntyre om lyx och vilken roll den fyller för konsumenter.

"Lyx har funnits sedan urminnes tider, men har haft olika funktioner. Lyx brukar delas in i gammal lyx och ny lyx. Den gamla lyxen har en social funktion, där det handlar om att visa upp sin sociala och ekonomiska makt genom konsumtionsvanor. Den nya lyxen är mer subjektiv. Det är lyx som kanske inte syns utåt, men som du som individ njuter av på ett personligt plan, som en exklusiv parfym."

Tidningen skriver att den globala skönhetsmarknaden inom lyxsegmentet växte med 5,7 procent 2015. Att allt fler har råd med lyx brukar kallas för demokratiseringen av lyx.

"Fler människor har fått mer pengar, i Sverige har det aldrig funnits lika många miljardärer som det gör nu. Fler människor har med andra ord råd att konsumera lyxprodukter. I och med den så kallade demokratiseringen av lyx kan lyxföretagen nå allt fler människor med sina produkter, samtidigt som allt fler människor också har råd att konsumera dem. Är du miljardär så kommer ett designerläppstift knappast att krascha din ekonomi, men för den som har ont om pengar kan samma inköp ha en negativ effekt på plånboken. Det finns absolut en fara i att lyxprodukter sprids som en slags norm, särskilt för människor som inte har råd. Att det dyra blir det normala eller det vi tror att vi måste ha", säger Magdalena Petersson McIntyre till tidningen.

Vilka behov fyller då lyxkonsumtion?

"Lyx kan fylla många olika behov. Många av oss tycker till exempel om att unna oss något extra inför helgen. I någon mening blir många människor också lyckliga av att konsumera, men jag tycker att det är mer intressant att fundera på varför det är så. Vad är lyx och på vilket sätt gör det oss lyckliga?"