CFK - en av fyra finalister till konsumentpriset Blåslampan

CFK var en av fyra finalister till konsumentpriset Blåslampan som delas ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön varje år.

Vinnaren av  Konsumentpriset 2011 blev Katarina Johansson som i boken Badskumt har kartlagt kemikalierna som finns i hudvårds- och skönhetsprodukter och vilka vi kan undvika.

Helene Brembeck, föreståndare på CFK,  var med på prisutdelningen som ägde rum 8 november i samband med seminariet "Hur ska företagen rädda världen" på Näringslivets hus i Stockholm. Där mottog hon ett diplom med motivering till varför CFK blev finalist till Konsumentpriset 2011.

Motiveringen lyder:
"Forskning om konsumenterna och marknaden sker oftast utifrån företagens perspektiv. I tio år har det tvärvetenskapliga Centrum för Konsumtionsvetenskap (CFK) vid Göteborgs universitet bedrivit ett pionjärarbete som utgått från konsumentens vardag.

Därmed har de fått fram viktig kunskap om mat och barn, hållbar konsumtion, mode och design samt heminredning och inspirerat till forskning både inom och utanför Sverige som kan stärka konsumenternas ställning.

Avgörande för att etablera och utveckla CFK har varit professor Karin M Ekström, i dag på Högskolan i Borås."

Övriga finalister var journalisterna Daniel Öhman och Malin Olofsson bakom "Matens pris" och Naturskyddsföreningens kampanj mot jätteräkor.

Konsumentprisets jury består av Alice Bah Kuhnke (hållbarhetschef ÅF), Annika Wilow Sundh (ordförande Konsumentvägledarnas förening), Mats-Eric Nilsson (författare och journalist samt 2010 års pristagare av Blåslampan), Stefan Edman (miljöprofil och författare), Sverker Olofsson (tv-journalist från bland annat Plus) och Örjan Brinkman (ordförande Sveriges Konsumenter).

Läs mer om Blåslampan 2011