Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Svenskarna tar helst bilen vid matinköp

    [2017-09-12] De senaste åren har intresset ökat för sista milens logistik, det vill säga hur konsumenter fraktar hem sina inköp. Trots att den sista milen står för en stor andel av resursåtgången när det gäller tid, kostnader och energi i förhållande till resten av distributionskedjan har det saknats forskning på området. Resultat från en ny studie visar vilka färdsätt konsumenter väljer när de gör sina livsmedelsinköp och vilka faktorer som påverkar valet.

  • Konsumtion och hållbarhet - hur går det ihop?

    [2017-09-08] Den 2 augusti i år inföll Overshoot day, den dag på året då mänskligheten hade gjort av med årets budget av förnybara resurser. Globalt lever vi som om vi hade 1,7 planeter till vårt förfogande. Att detta är ohållbart kan var och en förstå och allt pekar på att konsumtionen måste minska. Samtidigt har vi ett ekonomiskt system som bygger på ständigt ökad tillväxt, och minskad konsumtion skulle därför kunna få förödande effekter på samhällsekonomin. Vad säger forskningen? På CFK finns flera forskare som har studerat konsumtion och hållbarhet med utgångspunkt hos konsumtionens viktigaste aktör ¿ konsumenten.

  • Läsvärt om ny forskning

    [2017-08-23] Nu finns tre nya läsvärda publikationer med medverkan av forskare från CFK: Digitalizing consumption: How devices shape consumer culture, Franck Cochoy, Johan Hagberg, Magdalena Petersson McIntyre & Niklas Sörum (red.) Routledge. Platsar Kulturen i den nya staden? Fria kulturutövares perspektiv på kulturen och kulturarvets roll i den hållbara staden, (Niklas Sörum, Ylva Berglund & Helene Brembeck(red.) Göteborgs Stadsmuseum och Kulturförvaltningen med stöd av Mistra Urban Futures samt Introduktion till kritiska åldersstudier, Clary Krekula & Barbro Johansson (red.) Studentlitteratur.

  • Pengar till nätverk för forskning om barnbarn och mor/farföräldrar

    [2017-06-26] Nätverket Grandparents and grandchildren in consumer culture har fått 700 000 DKR från Danmarks forskningsråd för projektet "Consumption and intergenerational relationships. Broadening interpretive research on family consumption by focusing on the grandparent-parent-grandchild relationship."

  • GRI och CFK flyttar ihop

    [2017-06-26] Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, är ett nationellt centrum för konsumtionsvetenskap, men också ett program inom GRI. I över tio år har GRI och CFK legat på olika adresser, men nu har vi flyttat ihop igen. 19-20 juni gick GRI:s flyttlass till Viktoriagatan 13, där nu GRI och CFK disponerar hela plan 3 och en korridor på plan 4.

  • Planeringsbidrag till Maria Fuentes

    [2017-06-12] Maria Fuentes är en av tre forskare som har erhållit planeringbidrag från Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Planeringsbidraget ger forskaren möjlighet att göra en förstudie och förbereda ansökningar till större forskningsfinansiärer. Maria Fuentes studie kommer att göras inom fältet Concerned fashion market.

  • Internationell workshop om digital konsumtion

    [2017-05-29] Konsumtionen digitaliseras alltmer; vi handlar och umgås på nätet och vi använder appar för allt från att konsumera musik och film till att mäta hälsotillståndet och hålla koll på var familjemedlemmar befinner sig. Detta får konsekvenser för både konsumenter och marknad och det är därför inte förvånande att digital konsumtion är ett intressant forskningsämne. Nyligen träffades forskare från tre världsdelar till en workshop i Göteborg för att diskutera och dela med sig av forskning om fältet.

  • Minskat avfall kräver nya tänkesätt

    [2017-05-11] Konsumtionen ökar stadigt och därmed också avfallet. Men om avfallet ska minska krävs nya sätt att tänka. Det går inte att åstadkomma verkliga förändringar samtidigt som konsumtionen rullar på som tidigare. Det hävdar Richard Ek, universitetslektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap i Helsingborg och för tillfället gästforskare på Centrum för konsumtionsvetenskap.

  • Stort genomslag i media

    [2017-05-05] Retro är uppenbarligen ett hett ämne. Nyheten från CFK om hur butiker jobbar med nostalgi för att sälja saker på nya sätt har fått stort genomslag i media. TT:s återgivning av nyheten publicerades av närmare 30 nyhetssajter.

  • En marknad för nostalgi

    [2017-04-21] Vad är nostalgi? En saknad efter tider som flytt, en längtan tillbaka till barndomen? Kanske det, men etnologerna och konsumtionsforskarna Helene Brembeck och Niklas Sörum har en annan vinkling, nämligen hur nostalgi iscensätts på en konsumtionsmarknad. I projektet ¿Re:heritage - Cirkulering och kommodifiering av ting med historia¿ har de undersökt tre köpstråk i Göteborg som inriktar sig på att sälja gamla saker på nya sätt.

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?